5 powodów, dla których należy usunąć cukier z diety

Co się dzieje w twoim ciele, kiedy jesz cukier? Czy owocowy jest lepszy niż klasyczny biały cukier? A czym dokładnie jest cukier?

Zdrowy rozsądek mówi nam, że cukier jest szkodliwy dla zdrowia. Ale co dokładnie dzieje się w twoim ciele, kiedy jesz cukier? Jest to trudne pytanie, którego lekarze i naukowcy nie rozwiązali jeszcze całkowicie, ale istnieje pewna pewność.

Nasz organizm wytwarza energię z trzech makroelementów: lipidów, białek i węglowodanów. Węglowodany składają się z cząsteczek cukru i są podzielone na proste węglowodany, takie jak te występujące w słodyczach i cukrze białym oraz węglowodany złożone, takie jak te występujące w całych ziarnach i warzywach.

Kiedy mówimy o cukrze, który jest szkodliwy dla zdrowia, mamy na myśli klasyczny cukier biały i proste węglowodany znajdujące się w słodyczach i białej mące. Węglowodany złożone, z drugiej strony, są metabolizowane w zupełnie inny sposób i są użytecznymi i zdrowymi źródłami energii. Lepiej trzymać się z dala od klasycznego cukru. Dlaczego tak jest?  Z pięciu powodów.

Wejdź na portal daburdirect.pl i sprawdź recenzje suplementów zapobiegających apetytowi na cukier.

Cukier czyni cię tłustym

Najpierw organizm rozkłada wszystkie węglowodany na poszczególne elementy składowe. Pozostaje glukoza, która jest następnie metabolizowana przez insulinę. Insulina gwarantuje dostarczanie cukrów do komórek w postaci energii. 

Im więcej cukru zjesz, tym więcej insuliny będzie produkowana. Nadmierne spożycie cukru zmienia poziom insuliny we krwi, powodując jej dramatyczny wzrost. Zjawisko to jest niebezpieczne z dwóch powodów. Po pierwsze, insulina zmniejsza spalanie tkanki tłuszczowej. Po drugie, po osiągnięciu wierzchołka, wskaźnik insuliny szybko spada do najniższego poziomu, co w konsekwencji powoduje nowy atak głodu. Jak widać, jest to początek błędnego koła, które prowadzi do ciągłego spożywania cukrów, zwiększając dzienne spożycie kalorii.

Cukier jest uzależniający

Cukier zapewnia uwalnianie dopaminy w systemie nagród mózgu. Niestety jednak, stan ten trwa tylko przez krótki okres czasu i gdy tylko efekt zostanie wyczerpany, mózg pyta ponownie. Wywołuje to błędne koło, które prowadzi do spożywania coraz większej ilości cukru.

Cukier przyprawia o mdłości

To nic nowego, nadwaga, cukrzyca typu 2 i jamy ustne są dobrze znane zagrożenia, przed którymi stoją ludzie, którzy jedzą zbyt dużo cukru. Badania wskazują również, że nadmierna ilość skoncentrowanej fruktozy sprzyja tworzeniu się tłuszczu, niewidocznego, ale szkodliwego, który jest osadzany między organami i wokół nich. Izolowana fruktoza, która służy do słodzenia napojów owocowych i słodyczy, hamuje również wydzielanie hormonu leptin, odpowiedzialnego za poczucie sytości.

Cukier nie ma żadnej wartości dodanej dla twojego ciała

W trakcie ewolucji, różne rodzaje cukru były podstawowymi źródłami energii, ale dziś jest inaczej. Twój organizm może produkować glukozę z różnych zdrowych źródeł energii i, ściśle mówiąc, nie potrzebuje zewnętrznego zaopatrzenia w cukier. Ponadto słodycze, napoje bezalkoholowe, biała mąka i tym podobne nie mają praktycznie żadnej dodatkowej wartości odżywczej.

Przypadek węglowodanów złożonych jest inny. Dostarczają one również błonnika i minerałów i są powoli uwalniane do krwioobiegu. Dlatego też nie mają one takich samych negatywnych skutków jak cukier rafinowany i powinny być uwzględniane w każdej diecie.

Szczególnie ci, którzy uprawiają sporty wytrzymałościowe i potrzebują szybko dostępnej energii i dlatego powinni preferować węglowodany złożone jako źródło energii.

Cukier starzeje twój wygląd

Jeśli jesz tak dużo cukru na raz, twoje ciało nie jest w stanie przekształcić go w energię, więc nadmiar cząsteczek cukru wiąże się z białkami, które są odpowiedzialne za elastyczność skóry. Konsekwencja: nieestetyczne zmarszczki.

Te związki cukrowe i białkowe wiążą się również z receptorami immunokomórkowymi, powodując zapalenie skóry i słabe ukrwienie skóry. Więc im więcej cukru połkniesz, tym brzydsza będzie twoja skóra.

Czy są jakieś przekąski bez dodatku cukru?

Czy wydaje się niemożliwe, aby całkowicie zrezygnować z dodanego cukru? Powiedzmy, że to trudne, zwłaszcza jeśli nie ma cię w domu. Ale jeśli uzbroisz się wcześniej, będzie łatwiej. Mieszanka orzechów i jagód, białek musli i batonów białkowych bez dodatku cukru i naturalnej słodyczy owoców to doskonała alternatywa.

Cukier nie jest wszystkim tym samym

Istnieją różne rodzaje cukru. Podstawowego rozróżnienia dokonuje się pomiędzy cukrami pojedynczymi, podwójnymi (disacharydy) i wieloma (polisacharydy) w zależności od budowy chemicznej cząsteczki. Najczęściej spotykane terminy to węglowodany proste i węglowodany złożone.

Węglowodany proste

Cukry pojedyncze i podwójne są metabolizowane i stosowane natychmiast, stąd termin „proste”. Klasyczny cukier biały, stosowany w deserach & Co., jest podwójny i składa się z dwóch cukrów prostych: glukozy i fruktozy. Za każdym razem, gdy jest spożywany, ciało dzieli go na te dwa składniki w celu wytworzenia energii. Czy jest to cukier biały, czy trzcinowy, nie ma to większego znaczenia.

Fruktoza: wyjątek

Fruktoza, znana jako cukier owocowy, jest cukrem naturalnym występującym w owocach. Sam w sobie jest nie mniej krytyczny niż klasyczne cukry proste, ale różnica jest kombinacja: owoce zawierają, w rzeczywistości, również cenne witaminy i błonnik pokarmowy, które uniemożliwiają zbyt szybkie dotarcie cukru do wątroby. Więc, owoce tak! Soki i koktajle z koncentratów owocowych i dodanej fruktozy, nie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *